“Ze snappen me niet, zeggen ze. Ze willen dat ik meer van mijzelf laat zien.”
“Wie zijn ze?”, vraag ik.
“Mijn leidinggevende en directeuren om mijn heen.”
“Waarom is dat dan een probleem?”
“Ik wil mij verder ontwikkelen, maar weet eigenlijk niet naar welke positie. Ik heb allerlei vragen of ik wel naar een directeursfunctie wil groeien, zoals mijn leidinggevenden wel in mij zien.
Ze denken dat ik ambitieus ben, maar dat vraag ik me af. Ik vind het leuk om uitdagende klussen op te pakken en te leren, maar niet per se om carrière te maken. Ik krijg elke keer weer te horen dat ik bovenmatig presteer. Ja, ik haal mijn targets ruim, maar zie niet in dat het zo bijzonder is.
Ze vinden mij onpeilbaar en soms wat arrogant. Maar ik ben juist sociaal en vertel wel zaken. Maar de echte privédingen die hoef ik toch niet aan iedereen te vertellen?
Ze vinden dat ik door moet groeien naar directeursfunctie. Maar ik wil een rol in een organisatie die van betekenis is voor de maatschappij, en wat beteken ik eigenlijk?”
Ze kijkt me vragend aan. “Ik zoek antwoorden op deze vragen. Ik kom er zelf niet uit, maar voel wel dat ik op een kruispunt sta. En als ik richting kies, hoe pak ik dat dan aan?”
Vragen over je persoonlijke en profesionele ontwikkeling
Dit zijn niet zomaar wat loopbaanvragen, zoals: wat kan ik, wat wil ik en wat doe ik? Daarvoor kun je opdrachten doen en rationeel analyseren, ontdekken en besluiten nemen. Deze case vraagt wat dieper graven naar antwoorden.
Hoe komt het dat deze vrouw een ander beeld heeft van zichzelf dan anderen van haar hebben? En hoe kan het dat ze zo goed presteert en eigenlijk toch minder zelfvertrouwen heeft? Of zelfinzicht?
Het gaat om jezelf echt leren begrijpen, waarom je tegen zaken in de dagelijkse (werk)praktijk aanloopt.
De antwoorden zullen ook vanuit het verleden komen, zonder dat het therapeutisch hoeft te worden. Het zijn vragen die gaan over de persoonlijke en professionele ontwikkeling, en jezelf echt leren begrijpen, waarom je tegen zaken in de dagelijkse (werk)praktijk aanloopt. Wie ben ik, waar sta ik voor en hoe wil ik mij laten kennen? Mooie vragen, die soms gevoelsmatig wel wat kunnen jeuken.
We gaan aan de slag. Met zes gesprekken en af en toe een opdracht, maar vooral reflectie, reflectie en nog eens reflectie. Met als doel meer zelfkennis en zelfvertrouwen op te bouwen. Dit kan door kwetsbaar te zijn. Daar krijgt ze tips en handreikingen voor. Vervolgens kan ze beter leren omgaan met conflictsituaties. Ook een conflictsituatie als deze, waarin het eigenlijk heel positief is dat je leidinggevende meer in je ziet dan je zelf ziet.
Zichzelf en anderen beter begrijpen met Life Languages
Ze krijgt de uitnodiging voor het invullen van een Life Languages-profiel. Om te ontdekken op welke manier zij het liefst communiceert. Als ze zichzelf beter kent, weet ze ook wat ze belangrijk vindt in het spreken met anderen.
Ze is verrast door de positieve geformuleerde uitkomsten. Het geeft haar inzicht in wat voor haar belangrijke principes zijn, zoals ‘samen de wedstrijd winnen’. Ze ontdekt een patroon waarin haar baas steeds kijkt naar of ze sterk genoeg is om een wedstrijd te winnen, en haar elke keer weer uitnodigde in de boksring te gaan staan. Voorheen vond ze dit vreselijke spelletje eigenlijk belachelijk. Nu ziet ze de uitdaging ervan in.
In plaats van dat ze voor de veilige weg kiest, gaat ze de confrontatie aan, onderhandelt ze en onderzoekt ze steeds haar eigen intenties.
Ze ontdekt dat deze kwaliteiten alleen maar haar groei versterkten, door stevig te debatteren. Sterker nog, ze vindt dat eigenlijk wel leuk. Soms is het heel lastig, omdat ze in een strijd tussen directeuren komt. In plaats van dat ze voor de veilige weg kiest, gaat ze de confrontatie aan, onderhandelt ze en onderzoekt ze steeds haar eigen intenties: wat wil ik nu echt en wanneer blijf ik mijzelf trouw?
De andere vraag komt ook aan bod: ze wil meer van zichzelf laten zien en meer voor zich zelf opkomen. Want het leek wel of de ander dat wat ze zei helemaal niet serieus nam. Het leek of haar intenties en gevoel niet overkwamen bij de ander.
Negatieve en positieve ervaringen vormen je professionele identiteit
We spreken over het verleden, haar biografie. Welke momenten hebben haar gevormd? Zowel negatieve als positieve ervaringen, in werk en relaties. De rode draad in haar verhaal is een vrouw die voor haarzelf moest opkomen in de overlevingsstand en terugkeek op die momenten als iets wat haar sterker heeft gemaakt. Er is altijd hoop en er zijn altijd mogelijkheden. Voor sommigen kan dit onrealistisch overkomen, maar in haar leven was het echt bewaarheid geworden. Veel dingen die ze oppakte, lukten haar ook, want ze had geleerd door te zetten.
De ander ziet haar daardoor blijkbaar als een succesvolle zakenvrouw, terwijl zij de intentie heeft om te helpen.
Terwijl we het hierover hebben, merkt ze dat ze heel veel verantwoordelijkheid op zich neemt en altijd voor de ander zorgt. Niet in de ‘pampermodus’, maar ze zorgt ervoor dat de ander er altijd beter uit komt. De ander ziet haar daardoor blijkbaar als een succesvolle zakenvrouw, terwijl zij de intentie heeft om te helpen.
Dit inzicht geeft haar de moed om de intentie achter haar acties te vertellen, de confrontaties aan te gaan en als iemand haar intentie niet serieus neemt, erover in gesprek te gaan. Ze heeft ondertussen een eigen functie gecreëerd en is wederom zeer succesvol. Maar nu meer in rust en met meer zelfvertrouwen, waarin ze haar zakelijke en helpende kant inzet en anderen mentort om te worden wie ze zijn.
Als professional voer je een vak uit. Je wilt meer werkplezier ervaren en van betekenis zijn. Je kent je kwaliteiten, weet waartoe je in staat bent. Maar het komt er nog niet helemaal uit. Iets belemmert jou. Herken je je in het verhaal van deze vrouw? Hier lees je meer over wat leiderschapscoaching voor jou kan betekenen.
Ieder kwartaal, bij de start van een nieuw seizoen, inspireert Hamewith je graag over leren, ontwikkelen en veranderen via de nieuwsbrief. Sta je open voor een groei- en ontwikkelproces? Je kunt je vrijblijvend inschrijven via deze link.