Dit is een eerste blog waarin we een verkenning doen op het thema organisatiecultuur. Vanuit Hamewith zijn we dagelijks betrokken bij de ontwikkeling van leidinggevenden en teams. Een aantal van onze klanten delen hun ambitie om 'de beste te willen zijn of te blijven in hun markt’. Dat is nogal een ambitie. Hoe geef je daar nu vorm aan? En speelt organisatiecultuur daar een belangrijke rol in?
De kracht van cultuur
Hoe creëer je een cultuur waarin mensen zich herkennen en die bijdraagt aan relevant en goed werk? Het blijkt vaak een meer dan ‘pittige uitdaging’ te zijn om een cultuur te creëren die niet alleen authentiek is, maar ook naadloos aansluit bij het potentieel van de organisatie en haar medewerkers. Het bouwen van zo'n cultuur is een kunst op zich.
De uitspraak "culture eats strategy for breakfast," toegeschreven aan de managementgoeroe Peter Drucker, vormt het vertrekpunt van deze verkenning. In dit blog gaan we dieper in op de essentie van deze uitspraak. Bovendien willen we meer inzicht geven in het waarom het bouwen van een sterke cultuur de sleutel is tot het succesvol realiseren van strategische doelen.
Strategieën worden vaak zorgvuldig uitgedacht, met doelen, actieplannen en meetbare resultaten. Echter, zelfs de meest briljante strategieën kunnen falen als ze niet in harmonie zijn met de heersende organisatiecultuur. Maar wat maakt cultuur dan zo krachtig? In de kern is dit toe te schrijven aan de volgende drie fundamentele uitgangspunten:
- Invloed op gedrag: cultuur beïnvloedt sterk hoe medewerkers zich gedragen binnen een organisatie. Het vormt de normen, waarden en overtuigingen die de dagelijkse beslissingen en acties sturen.
- Betrokkenheid en productiviteit: een positieve cultuur bevordert betrokkenheid en productiviteit. Medewerkers voelen zich gemotiveerd en geïnspireerd wanneer ze deel uitmaken van een cultuur die inzet waardeert.
- Flexibiliteit en innovatie: organisatiecultuur bepaalt ook de mate van flexibiliteit en innovatie. Een cultuur die open staat voor nieuwe ideeën en experimenten stimuleert creativiteit en vernieuwing, wat weer bijdraagt aan het realiseren van een ‘duurzaam concurrentievoordeel’.
Organisatiecultuur versus strategie
De uitspraak "culture eats strategy for breakfast" benadrukt dat, ondanks de aandacht voor strategische planning, de cultuur van een organisatie uiteindelijk de koers bepaalt. Als de heersende cultuur niet in lijn is met de strategische doelen, kunnen obstakels ontstaan die het succes in de weg staan.
'Een organisatie die een strategie van klantgerichtheid nastreeft, maar een cultuur in stand houdt met nadruk op interne competitie en waar gebrek aan samenwerking heerst, zal grote moeite hebben om deze strategie effectief te implementeren'
Organisatiecultuur als katalysator voor succes
Het bouwen van een sterke bedrijfscultuur is geen bijzaak; het is een katalysator voor succes. Leiders moeten niet alleen focussen op het formuleren van strategische plannen, maar ook op het cultiveren van een cultuur die deze plannen ondersteunt.
Een goede organisatiecultuur wordt vaak verward met hoe de vroege tech-reuzen hun kantoren inrichtten met koelkasten vol drank, tafel-voetbaltafels, zitzakken en een hip restaurant waar de meest exotische gerechten te bestellen zijn. Deze zaken kunnen een klein onderdeel zijn van het creëren van een goede bedrijfscultuur, maar cultuur gaat vooral over hoe werknemers zich gedragen in kritieke situaties.
Van een effectieve organisatiecultuur is sprake wanneer de meerderheid van werknemers en managers met druk kan omgaan, creatief en positief reageren op uitdagingen, en elkaar en hun klanten met respect en integriteit behandelt.
Solide en gezonde culturen ontstaan wanneer mensen op elk niveau van de organisatie een echt doel in werk ervaren. Ze voelen zich niet belast door hun werk; ze voelen zich energiek en betrokken. Wanneer er een probleem ontstaat, kunnen ze als team samenwerken om het op te lossen om vervolgens tijd te maken om het succes met elkaar te vieren.
Daarom zal, ongeacht hoe briljant de strategie van een bedrijf is, het plan moeilijk of onmogelijk te implementeren zijn zonder een gezonde cultuur. Maar waar begin je eigenlijk als directeur van een bedrijf of als leidinggevende van een afdeling / team? Deze vraag zullen we beantwoorden in ons volgende artikel. Hoe kun jij als leidinggevende aan de slag met het thema cultuur? Sta eens stil bij de volgende tips.
Tips voor leiders:
- Begrijp de bestaande cultuur: analyseer de huidige organisatiecultuur om te begrijpen hoe deze van invloed is op het gedrag van medewerkers en de implementatie van strategieën.
- Stel duidelijke normen: definieer de gewenste cultuur en stel duidelijke normen en waarden vast die deze ondersteunen.
- Communiceer en betrek: Communiceer de strategische doelen en betrek medewerkers actief bij het vormgeven van de cultuur. Inclusieve betrokkenheid vergroot het draagvlak.
Tot slot
Dit eerste blog vormt de opmaat voor verdere verkenning van het belang van het ontwikkelen van een effectieve organisatiecultuur. De interactie tussen cultuur en strategie is complex, maar begrip ervan is essentieel voor organisatorisch succes. In de volgende blogposts gaan we dieper in op het bouwen van een positieve cultuur, het harmoniseren van strategie en cultuur, het overwinnen van culturele barrières en voorbeelden vanuit de praktijk.
Ieder kwartaal, bij de start van een nieuw seizoen, inspireert Hamewith je graag over leren, ontwikkelen en veranderen via haar nieuwsbrief. Over hoe je vanuit jouw kwaliteiten kunt groeien en impact hebt op je omgeving. Sta je open voor een groei- en ontwikkelproces? Je kunt je vrijblijvend inschrijven via deze link.